Powstanie i upadek powietrza
wystawa indywidualna
kurator: Michał Libera
współpraca: Joanna Waśko
akustyka: Ralf Meinz, Andrzej Kłosak
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 02.07–18.08.2013
Powstanie i upadek powietrza to wystawa obejmująca trzynaście sal ekspozycyjnych Zachęty i druga część Making the walls quake as if they were dilating with the secret knowledge of great powers wyróżnionego na 13. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji w 2012 roku.
Kiedy Pawilon w Wenecji posłużył jako struktura przekazująca dźwięki, budynek Zachęty stał się konstrukcją, która dźwięki pochłania. Oba jednak są potraktowane całościowo, stanowią materiał rzeźb i wyznaczają skalę interwencji. Same interwencje zaś stają się integralnym elementem architektury – ich obecność nie ustaje i rozwija się w czasie rzeczywistym.
W Zachęcie uwaga artystki skupiona jest wokół ogromnego systemu nieużytków, które w planach architektonicznych określane są mianem pustek – pomieszczeń technicznych. To ciasne i niedostępne szczeliny między ścianami, nieużywane szyby dźwigowe i klatki schodowe, a także całe piętro świetlików. W tych niewidocznych i nieosiągalnych dla zwiedzających przestrzeniach znajduje się rzeźba Krakowiak – niedostrzegalna dla oka, w całości zbudowana z dźwięku.
W przypadku pracy z niedostępnymi przestrzeniami to całkowicie naturalny wybór – tam gdzie wtłoczona jest jej rzeźba, nie dociera przecież nic innego niż tylko dźwięk, który nie przedostaje się nigdzie dalej. [opis na podstawie tekstu kuratorskiego]